Speciālisti stāsta, ko darīt, ja mājā ir lieli apkures rēķini, nepietiekams ūdens spiediens vai problēmas ar kanalizāciju
Februāra apkures rēķini satrauca Latviju. Daļai iedzīvotāju dzīvokļos ir auksti, bet par apkuri tik un tā jāmaksā daudz. Citi iedzīvotāji ziņo, ka dzīvokļos ir karsti, tādējādi siltumenerģija tiek patērēta nepraktiski un līdz ar to ir lieli rēķini. Kā panākt lielāku taisnīgumu siltuma regulēšanā un maksāt tikai par to siltumenerģiju, kas saņemta jūsu mājoklim? Risinājumu piedāvā Rīgas uzņēmums Smart Comfort.
Pastāv iespēja maksāt mazāk
Latvijas iedzīvotājiem sen piedāvā pāriet uz individuālo siltuma uzskaiti dzīvokļos. Lai to panāktu, lielākā daļa uzņēmumu sola uzstādīt jūsu radiatoram regulatoru (kas ļauj iedzīvotājiem pašiem noteikt radiatora temperatūru) un alokatoru – rādītāju, kas uzskaita, kādu daļu no kopējā siltuma saņem tieši jūsu dzīvoklis. Vēlies maksāt mazāk? – Uzstādi regulatoru uz nulles un maksā tikai par apkuri izmantotajās koplietošanas telpās, un siltums nonāks dzīvoklī caur stāvvadu. Tomēr alokatoriem ir savi mīnusi, saka Dmitrijs Širkins, uzņēmuma Smart Comfort pārstāvis. Tos var “apkrāpt”, pilnīgi noslēdzot radiatoru. Turklāt alokatoru uzstādīšana neatrisina problēmas ar apkures kvalitāti:
– Kā likums, iedzīvotāji pirmajā stāvā sūdzas par aukstumu, bet dzīvokļu īpašniekiem augšējos stāvos ir karsti, lai gan ir iespējams regulēt radiatoru. Uzņēmums Smart Comfort izstrādājuši alternatīvu sistēmu. Katrā mājas dzīvoklī piedāvā uzstādīt pa diviem rādītājiem – tieši uz apkures stāvvadiem. Šie rādītāji nosaka temperatūras atšķirības, kad dzīvoklī ieplūst un kad izplūst siltums, un regulē siltuma padeves plūsmas ātrumu. Iedzīvotāji mēneša beigās saņem rēķinu par siltumu, kas reāli saņemts viņu dzīvoklī.
– Mēs varam uzstādīt alokatorus esošajai cauruļvadu sistēmai, tomēr uzskatām, ka iedzīvotājiem labāk ir ierīkot otru stāvvadu, kas nozīmētu pilnīgu apkures sistēmas modernizāciju. Divu cauruļu sistēmas klātesamība pilnībā atrisina problēmu ar temperatūras starpību starp dzīvokļu augšējiem un apakšējiem stāviem. Šādu sistēmu atšķirībā no vienas cauruļu sistēmas var kvalitatīvi sabalansēt, – skaidro Dmitrijs.
Remonts dzīvokli nesabojās
Svarīgi, ka otra stāvvada uzstādīšana neradīs lielus apgrūtinājumus. Smart Comfort speciālisti skaidro, ka lielākās grūtības iespējamas būvdarbu laikā, kad parādās nelielas plaisas griestos, kuras iekārtu uzstādītāji uzreiz aizšpaktelē.
– Lai vairs nav jāpārmaksā par siltumu, iedzīvotājiem nepieciešams rīkot kopsapulci un ar dzīvokļu īpašnieku balsu vairākumu mājā atbalstīt individuālās uzskaites sistēmas ieviešanu, – skaidro Dmitrijs Širkins.
Nākamais solis – izvēlēties individuālo uzskaites sistēmu, kura būs visizdevīgākā. Es uzskatu, ka šodien mūsu sistēma – vispieņemamākā no tirgū esošajām un to ir salīdzinoši viegli uzstādīt. Tālāk pēc saskaņošanas ar iedzīvotājiem uz visiem radiatoriem tiek uzstādīti speciāli regulatori, kas ļauj regulēt temperatūru telpās, kā arī savienojumi un sensori siltuma uzskaitei. Pēc iedzīvotāju pieprasījuma uzņēmums Smart Comfort var nomainīt mājā veco apkures stāvvadu un uzstādīt otru stāvvadu. Pieredze rāda, ka iedzīvotāji uzreiz sāk ieekonomēt no 15 līdz 30% siltumenerģijas.
– Man ir svarīgs jaunums visiem dzīvokļu īpašniekiem. Mēs esam gatavi uzstādīt individuālās siltuma uzskaites sistēmu bezmaksas, bet ar nosacījumu, ka iedzīvotāji desmit gadus mums izmaksās 15% no maksas par faktiski ietaupīto siltumu. Šajā summa tiks iekļauta arī maksa par rādītāju nolasīšanu un apkalpošanu. Tādējādi iedzīvotāji no pirmās dienas ietaupīs uz apkures rēķina un pie tam neieguldot savu naudu.
Pienācis laiks labot caurules!
– Dmitrij, jūsu uzņēmums vairāk pazīstams, lai palīdzētu cilvēkiem nomainīt karstā un aukstā ūdens caurules, kas daudzās mājās atrodas ļoti bēdīgā stāvoklī. Pastāstiet, vai daudzas mājas vēršas pēc jūsu palīdzības?
– Jā, daudz, jo karstā un aukstā ūdens sistēmas, arī kanalizācija mūsu mājās patiešām ir nokalpojusi savu laiku. Tas rada lielas nepatikšanas kā īpašniekiem, tā pārvaldniekiem. Piemēram, ja stāvvadā notiek avārija, kas ir kopīgs īpašums vairāku dzīvokļu saimniekiem, bet no pārplūšanas cietis dzīvoklis, kas ir apdrošināts, tad apdrošināšanas kompānijas piestāda lielus rēķinus pārvaldniekam vai īpašnieku biedrībai. Pēdējais gadījums – biedrība, kas pati apsaimnieko savu māju, saņēma no apdrošinātājiem rēķinu par 2500 eiro. Bet iedzīvotājiem pienācās vēl avāriju likvidēt par saviem līdzekļiem. Citiem vārdiem sakot, jums ir nepieciešams veikt remontu savlaicīgi, negaidot, kad notiks lielas avārijas.
– Kā cilvēki var saprast, ka mājā laiks mainīt caurules?
– Pirmā pazīme problēmai jūsu mājās – slikts ūdens spiediens. Šobrīd dažos augšējā stāva dzīvokļos pat veļas mašīnas nestrādā, jo stāvvadi ir “aizauguši” un ierīce nesaņem pietiekami lielu ūdens spiedienu. Vēl viens satraucošs faktors – nepieciešams ilgs laiks, lai ielietu karsto ūdeni un panāktu vēlamo temperatūru. Arī iedzīvotāji var pamanīt, ka sistēmai nepieciešams steidzams remonts, ja ūdens neaiztek kanalizācijā. Caurules vajag nomainīt, jo avārija var sabojāt daudzus dzīvokļus.
Kontrolējiet situāciju!
– Kam pirmajam vajadzētu pamanīt avārijas situāciju?
– Tas ir pārvaldnieka pienākums, viņam jāpiedāvā iedzīvotājiem darbi, bet mūsu praksē bieži vien paši dzīvokļu īpašnieki ceļ trauksmi. Viņi pieprasa, lai pārvaldnieks komunikāciju nomaiņu iekļauj remontdarbu plānā. Ja mājā jau ir uzkrājumi remontdarbiem, iesaku aktīvākajiem dzīvokļu īpašniekiem pašiem veikt tirgus izpēti un uzzināt, cik dažādos uzņēmumos maksā cauruļu nomaiņa. Bijuši gadījumi, kad iedzīvotāji paši ņēma lietu savās rokās, atrada labus un lētus darbu izpildītājus, un ietaupīja 30-50% no sākotnējās mājas apsaimniekošanas izmaksu tāmes. Tā nav maza nauda, tūkstošiem eiro.
– Vai mājas pārvaldnieki uzklausa iedzīvotājus?
– Lai namu pārvalde piekristu uzaicināt iedzīvotāju izvēlēto uzņēmumu nomainīt caurules, dzīvokļu īpašniekiem jāvienojas par kopsapulci, jāapstiprina izpildītājs, viņa tāme un jāizvēlas pilnvarota mājas persona, kurai būs uzdots noslēgt ar pārvaldnieku trīspusēju vienošanos. Tagad Rīgā daudzi remontdarbi tiek veikti tieši saskaņā ar trīspusējo līgumu.
Applūst pagrabs? Rīkojieties!
– Rīgā daudzās mājās uzrodas problēma ar kanalizāciju, – brīdina Dmitrijs Širkins. Iemesls ir tas, ka galvenā caurule, kas novada netīrumus no mājas kanalizācijas bedrē, ar laiku aizsērē vai sabojājas pamatu nosēšanās dēļ. Izrokot caurules, mēs redzam, ka tās divās, trijās vietās ir šķeltas, nav noteces, un rezultātā tiek appludināti pagrabi.
– Namu pārvaldes cenšas atrisināt problēmu, izsaucot mašīnu, kas attīra kanalizāciju.
– Bet, kad automašīna atbrauc reizi divos, trijos mēnešos, kļūst skaidrs, ka kanalizācijas attīrīšana vairs nepalīdz. Tad notekūdeņi jebkurā laikā var pārpludināt pagrabu un pat dzīvokļus pirmajā stāvā. Mēs varam ātri nomainīt kanalizācijas izvadu, kas pilnībā atrisina problēmu. Izmaksas pēc mūsu pieredzes ir 1900–3000 eiro par vienu kāpņu telpu. Gaidīt, kamēr notiks liela avārija, nevajag. Iedzīvotājiem, kas redz applūstam pagrabu, nepieciešams ņemt kontroli savās rokās un pieņemt lēmumu par remontu.
Jūsu mājai nepieciešama komunikāciju nomaiņa? Vēlaties ietaupīt uz kapitālā remonta rēķina? Uzņemieties iniciatīvu un pasūtiet tāmi uzņēmumā Smart Comfort. Konsultācijas var saņemt pa tālruni 22848144 un e-pastu ofiss@comforts.lv. Kompānijas birojs atrodas: Maskavas ielā 261, of. 503.